Most na powstającej obwodnicy Oświęcimia połączył brzegi Wisły
Kacepr Michna, odpowiedzialny za kontakty z mediami w krakowskim oddziale dyrekcji, poinformował w piątek, że przeprawa nad Wisłą jest dwujezdniowa. W kierunku Mysłowic mierzy 432 m, a w stronę Krakowa 420 m.
„Most nad Wisłą powstawał techniką nasuwania podłużnego. Na zachodnim brzegu zbudowano stanowiska prefabrykacji. Tam przygotowywaliśmy kolejne segmenty mostu, układając w szalunku zbrojenie i betonując je. (...) Wykonana część była wysuwana ze stanowiska prefabrykacji za pomocą siłowników na wschód, na zbudowane już podpory przyszłego mostu. (…) Dla każdej jezdni funkcjonowało osobne stanowisko prefabrykacji” – powiedział Michna, cytowany w komunikacie dyrekcji.
Przedstawiciel krakowskiej dyrekcji oznajmił, że w najbliższych tygodniach planowane jest połączenie segmentów drugiej przeprawy - nad rzeką Sołą.
„Przeprawa ma 463 m. Powstaje w dwóch technologiach. Część przebiegająca nad ziemią powstała z prefabrykowanych, gotowych belek. Na podporach mostu położyliśmy ich 99. Do ułożenia pozostało dziewięć. (…) Ten fragment mostu ma 136 m. Główna jego część, przechodząca nad Sołą, jest budowana techniką nawisową. (…) Deskowanie przyszłego segmentu mostu jest podwieszone do +wózka+ zamontowanego na istniejącej części przeprawy. (...) Po zabetonowaniu segmentu +wózek+ z szalunkami przesuwa się na nowy element i powtarzany jest proces” – powiedział Kacper Michna.
Do połączenia obu części mostu nad Sołą na jezdni w kierunku Krakowa brakuje 7 m. „Jezdnia w kierunku Mysłowic będzie budowana w kolejnym etapie” – dodał przedstawiciel GDDKiA.
Michna przypomniał, że obwodnica Oświęcimia będzie nową drogą o długości nieco ponad 9 km. Przebiegnie od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej. „Trasa ominie od południa miasto, zapewniając szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową, a dzięki temu również z autostradą A4. Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku” – powiedział.
Budowa rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku. Wykonawca szacuje, że zostanie zakończona w drugiej połowie przyszłego roku. Aktualnie stopień zaawansowania prac drogowcy oceniają na 54 procent.
Koszt inwestycji to 500 mln zł. Budowa otrzymała 164,4 mln zł dofinansowania ze Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Ekspresowa trasa S1 przebiega w województwach śląskim i małopolskim, od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach: Pyrzowice-Podwarpie, Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także od Bielska-Białej do Przybędzy oraz od Milówki do Zwardonia.
Nowy przebieg S1, równoległy do DK1 przez Pszczynę, wytyczono od Mysłowic po Bielsko-Białą i podzielono na cztery odcinki realizacyjne - trzy obejmują zasadniczy przebieg trasy, jeden to odchodząca od niej obwodnica Oświęcimia, która powstaje w ciągu drogi krajowej 44. Prowadzi ona z Gliwic przez Tychy, Oświęcim, Zator, Skawinę do Krakowa. (PAP)
Autor: Marek Szafrański
szf/ mmu/